Övervånings tankar...

Kommentera
 
 
Halloj..
 
Hur inreder man övervåningen på ett Spira 168 egentligen?
Ni som ska bygga ett eller har byggt ett hur har ni tänkt/tänker?
Eller vem som helst som har något bra tips eller några ideèr!
 
Vi kommer ju ha en standard planlösning som man ser på de flesta beskrivningarna/planlösnigarna..det vill säga tre sovrum i samma storlek ( små) och badrum plus en liten klädkammare eller förråd.
Sedan kommer vi att ha öppet till nock i allarum utom badrum för att få luft och rymd och en "vindvånings" känsla.
Det ska även vara två takfönster i allrummet ,ett på vardera sida för ljusinsläpp.Ett rökrör från kaminen  kommer att gå upp vid ena sidan som ni ser på ritningen..
 
 

( som denna fast inte takkupan vid trappan)

 

Tills ungarna blir stor så kommer vi ha ett litet sovrum däruppe eftersom man ( de )  vill sova på samma plan,men det finns ju även ett rum på nedre plan som man så småningom kan konvertera till sovrum och skapa en ungdomsvåning där uppe istället..men iaf fram tills dess så bor vi alla däruppe :) !

Jag har själv aldrig varit inne på en övervåning i ett spira och det finns ett fåtal bilder på nätet.

Så min bild av hur stort ,snävt etc det är , är nog inte så prick på och det gör det svårt att planera..

Eftersom det är ganska litet och snedtak så blir det svårt..

Tanken är iallafall att ha ett familjetv rum eller mysigt kryp tv in där uppe ( så kan jag sitta nere i "fin" soffan och dricka Thè  och bara ha det städat och härligt ha ha ;)..

Jag vill inte att det ska kännas ihopträngt och fult men det får vara lite mer ..hur ska man säga .. ja "familjärt" om ni förstår vad jag menar?

Det kommer till att börja med iaf vara vitmålade väggar,kanske betsar vi balken i taket som jag sett vissa gjort men då vill jag bara ha den synlig i taket om man säger och inbyggt vid väggarna för att det inte ska bli för mycket.Fast jag är lite osäker på det än så länge.

Men hur placerar man en tv och nån typ av soffa som ?? man vill ju inte slå i huvudet i sne taket när man sitter ner..och så ska man ju kunna röra sig där uppe och ha fritt in till rum osv..

Vad vi iallafall har bestämt sen länge är att vi inte ska ha trappräck uppe utan bygga en halvvägg där istället..då bildas det en plats för någon möbel eller tv bänk eller vad som helst plus att jag inte riktigt gillar trappräcket som är med stålrör..det är fint och funkar men jag skulle välja något annat om det hade gått ( uppe får man ju beställa eget till ändå)..kanske den lilla hörnan kan bli någon typ av spel/film hörna för småttigarna iaf med mysig matta å sitt puffar eller nåt?

 

(Bild lånad från google)

 

(Bild lånad från :http://njutensmula.blogspot.se/2011_08_01_archive.html)

 

 

 

(Bild lånad från :http://blogg.skonahem.com/addsimplicity/2013/11/24/feng-shui-skola-20/)

 

(Bild lånad från :http://www.husohem.se/artiklar/hem/20110311/vallkarra)

 

Och här kommer bilder från ett alldeles äkta spira 168 på övervåningen,de kommer från en blogg jag följer och inspireras av..de är nog de bilder som mest hjälpt mig i att få en uppfattning om övervåningen.

 
 
 
 
 
 
 

En mycket läsvärd blogg för övrigt så ta er gärna lite tid att kika in där http://lakespira.blogg.se.Det är ett mycket fint gjort hus med fina val tycker jag!

Hej så länge :)